MamySie.pl | Tracisz relacje, bo jesteś egoistą
1200
post-template-default,single,single-post,postid-1200,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

Tracisz relacje, bo jesteś egoistą

Wszyscy nimi jesteśmy. I nie rób teraz miny świętoszka, tylko spokojnie przeczytaj.

Rozmowa telefoniczna o utrzymywaniu relacji i gdzieś wiszące pytanie: dlaczego jedne relacje są w stanie przetrwać odległość, a  inne giną w czeluści kontaktów, do których pisze się tylko na Święta? Odpowiedź jest jedna. Wszyscy jesteśmy egoistami. Szukamy tego, czego nam potrzeba, szukamy tego, co ułatwi nam życie. Szukamy w końcu człowieka, który nam „pomoże”. W wielu sprawach.

Po co są nam relacje?

Szukamy korzyści z relacji. Każda relacja wnosi określoną wartość do naszego życia i sedno utrzymania relacji polega na tym, co możesz dać jako znajomy, przyjaciel, kolega z pracy – rada, wsparcie, konkretna pomoc lub rozrywka.

Okres życia, w jakim się znajdujemy

Relacja z drugą osobą w pewien sposób nas stanowi, określa, buduje. Prościej: każdy potrzebuje minerałów i witamin. Każdy jednak potrzebuje innej ilości minerałów i witamin w danym okresie swojego życia. Dziecko, młody podlotek, kobieta w ciąży, mężczyzna po czterdziestce – inne potrzeby, różna ilość witamin i minerałów.

Relacja z drugą osobą
w pewien sposób nas stanowi, określa, buduje.

Każdy z nas jest taką witaminą i minerałem dla innych. Raz ktoś potrzebuje mnie więcej, innym razem mniej.

Przykład ze wspomnianej rozmowy telefonicznej. Dziewczyna przed ślubem lepiej porozumie się z inną dziewczyną przed ślubem – ich relacja w danym okresie będzie przeżywała rozkwit, z kolei: dziewczyna przed ślubem i dziewczyna z noworodkiem przy piersi – ich relacja osłabnie. Ta pierwsza będzie zatroskana suknią ślubną, druga kolkującym malcem. Rozbieżność ich dążeń spowoduje ochłodzenie relacji, co wcale nie oznacza jej zaniku. Kiedy dziewczyna przed ślubem będzie już po ślubie i to z noworodkiem przy piersi relacja z dziewczyną-mamą już kilkulatka odżyje – ze względu na wspólne tematy, troski, pole doświadczeń.

Fundament relacji

Idąc dalej. W rozmowie z Salv. kilka lat temu, doszłyśmy do wniosku, że ważny dla utrzymania relacji jest jej fundament – czyli na czym Twoja relacja z inną osoba się opiera. Salv. podała wówczas przykład koleżanki, z którą zawsze będzie miała o czym porozmawiać – łączyła je w ich przyjaźni miłość do teatru. Teatr – niewyczerpany temat, który mogły bez przeszkód podjąć po kilku miesiącach ciszy. Roboczo nazwijmy to relacją mądrościową. Innym typem jest relacja oparta na emocjach, przeżyciach dwóch osób. Pogłębianie relacji polega na zwierzaniu się z sekretów, przemyśleń, ciągłych kontaktach wszelkiej maści. Roboczo: relacja uczuciowa. Dwie różne relacje, które trzeba karmić zupełnie inną dawka witamin.

Nieznajomość potrzeb

Wszyscy musimy zaakceptować, że każdy ma określone potrzeby, które dla jego spokoju muszą być zaspokajane przynajmniej w minimalnym stopniu. Zwróć uwagę: co dajesz w relacji, a co bierzesz. Przykład: oczekujesz ciągłych opowieści „co u ciebie”, podczas, gdy ty nie mówisz nic. Może warto zastanowić się, czy tego nie oczekuje druga strona. Może wcale nie wiesz, czego ona potrzebuje.

Mówimy inaczej

Nasze potrzeby warunkują sposób naszej komunikacji. Dla Kaśki ważne jest wspólne spędzanie czasu, dla Anki pomoc w domowych obowiązkach, dla Konrada drobny prezent. Jolka oczekuje przytulenia, a Krystian kilku słów pochwały. Mamy różne potrzeby, ale do tego mamy różne sposoby na wyrażanie naszego przywiązania do drugiej osoby*.

Ręka na telefonie

Może właśnie przypomniałeś sobie o kimś, z kim miałeś dobrą relację. Milczenie to tylko zasłona. Stosunkowo łatwo ją zerwać. Spróbuj.

www.mamysie (1)

www.mamysie (2)


* Sposoby wyrażania uczuć – o tym niedługo. Tekst w tonie zabawnym.

 

Marlena Bessman-Paliwoda
marlena.bessman@gmail.com

Jeśli podoba Ci się tekst, podziel się nim ze znajomymi. Dla mnie to jak zapłata za moją pracę :) Dziękuję!

Follow

Wysyłaj mi newsletter (możesz zrezygnować kiedy chcesz).

email marketing powered by FreshMail
 

Wyślę Ci Wyzwanie "Czułe gesty" :)

email marketing powered by FreshMail
 

Wyślę Ci kurs sympatii na Twojego maila :)

email marketing powered by FreshMail
 

Zapisz się na mój newsletter:

email marketing powered by FreshMail